Tarian Masuk adalah merujuk
kepada gerak tari masuk gelanggang. Manakala,Tarian Kinnari pula adalah
hasil pengamatan peniruan gerak tari burung. Gerak Tari Pencak Besar
adalah gerak tari jalan angsa dan Gerak Tari Penjuru Kecil berdasarkan
gerak tari posisi gajah. Selain itu,terdapat satu gerak tari yang unik
Gerak Tari Labah-labah menganyam sarangnya yang mana memerlukan stamina
dan fleksibiliti yang tinggi untuk diaplikasikan gerak tarinya.
Gerak Tari Burung Kinaree
Gerak Tari Masuk
Tarian Penjuru Besar (Jalan Angsa)
Tarian Penjuru Kecik ( Gerak Tari Gajah )
Gerak Tari Labah-labah
Gaya gerak tari oleh penari
wanita yang memainkan watak inang biasanya tidak mengadap penonton
tetapi mengadap raja yang berada di tengah-tengah pentas. Susunan
tariannya adalah berbentuk bulatan. Terdapat lebih 100 gaya posisi dan
pergerakan dalam menyampaikan sesuatu tarian menora yang bercirikan
pengaruh hindu dan melayu. Setiap pergerakan seperti melangkah dan
lentikan jari yang dipakaikan kuku besi dan sebagainya mempunyai maksud
dan pengertiannya yang tertentu.
Menurut Dr. Ghause Nasaruddin
daripada Pusat Seni Universiti Sains Malaysia yang mengatakan tarian
menora menggunakan posisi yang mempunyai fungsi tertentu. Fungsinya
adalah terdiri daripada tiga jenis iaitu fungsi ritual,fungsi dramatik
dan struktur. Fungsi ritual adalah merujuk kepada fungsi mengadakan
upacara pembukaan iaitu membuka dan tutup panggung serta upacara
menyembah guru. Pergerakan yang ditekankan adalah menjurus kepada
pergerakan tangan dan posisi badan. Pergerakan boleh dibahagikan kepada
empat kelompok iaitu pertama tentang pergerakan binatang ataupun haiwan
seperti gajah,kijang kerbau dan sebagainya. Kedua,pergerakan berbentuk
bunga teratai khususnya dari aspek kembang kucup bunganya. Ketiga pula
ialah pergerkan berbentuk aksi seperti terbang,hayun dan sebagainya dan
keempat pergerakkan berunsurkan perwatakan yang digarap untuk memenuhi
adegan dan aksi tertentu. Tetapi,terdapat beberapa tarian yang digunakan
khusus untuk upacara pembukaan.
Gerak tari untuk hiburan
adalah berbeza dengan gerak tari di dalam ritual keagamaan. Guru-guru
menora diberikan kebebasan untuk mengatur dan menyusun gerak tari
penarinya mengikut kreativiti mereka masing- masing.
HASIL KERJA LAPANGAN
Hasil daripada kerja
lapangan, kami mendapati terdapat satu lagi lagu memakai kecopong atau
lagu sauk kecopong. Lgu ini berunsurkan mentera siam lantas pengaruh
buddist. Selain itu,gerak tari di dalam penceritaan menora adalah hasil
kesinambungan penceritaan sesebuah cerita itu seperti tarian tangkap
garuda ataupun tarian khong long adalah gerak tari yang ditarikan semasa
para pengawal berusaha untuk menangkap Puteri Seri Mala untuk dibawa ke
istana. Selain itu, tarian tangkap buaya ataupun tarian Theng Khe
adalah gerak tari yang ditarikan semasa mereka bergelut dalam
penangkapan buaya.
Sumber: http://themenora.blogspot.com
Sumber: http://themenora.blogspot.com
No comments:
Post a Comment